Hikmah Hari Ini :

''Apabila engkau berada di sore hari, maka janganlah engkau menanti datangnya pagi. Sebaliknya, bila engkau berada di pagi hari, janganlah engkau menanti datangnya sore. Ambillah (manfaatkanlah) waktu sehatmu sebelum engkau terbaring sakit, dan gunakanlah masa hidupmu untuk beramal sebelum datangnya kematianmu.'' (HR Bukhori).

Rabu, 09 Januari 2008

Tahun Baru Islam 1 Muharram 1429 Hijriah


Abul-Laits meriwayatkan dengan sanadnya dari Muhammad bin Maisarah berkata;
Rasulullah SAW bersabda : " Bahwa siapa yang melapangkan pada keluarganya pada hari Asyura, maka Allah akan meluaskan rezekinya sepanjang tahun itu."

Muharram & Asyura

Pada 10 Januari 2008, kita akan menyambut tahun baru hijriah yaitu 1 Muharram 1429. Tahun Baru Hijriah tidak disambut seperti kedatangan tahun masehi 2008 baru-baru ini. Kedatangannya disadari hanya disebabkan oleh cuti umum pada hari tersebut. Sebagai umat Islam kita sepatutnya memperingati hari-hari kebesaran kita dan jangan terbawa-bawa oleh ideologi orang-orang kafir. Kita perlu mengetahui kelebihan-kelebihan dan peristiwa-peristiwa bulan-bulan Hijriah supaya kita dapat mengambil peluang bagi meningkatkan ketaqwaan kita terhadap Allah SWT dan serta mencari keridhoanNya.

Dari Abu Hurairah r.a. disebutkan Rasulullah s.a.w. bersabda, "Seutama-utama puasa sesudah puasa bulan Ramadan ialah puasa bulan Muharram dan seutama-utama solat sesudah solat fardu ialah solat malam". (Sahih Muslim)

Amalan Pada Akhir Tahun dan 1 Muharram.
Seyogyanya pada hari terakhir bulan Zulhijjah dan pada 1 Muharram dengan membaca :

1. Doa akhir tahun sebelum Maghrib dan di awal tahun selepas Maghrib.

2. Selepas solat subuh pada 1 Muharram dianjurkan dibacakan Ayat Kursi sebanyak 360 kali dengan membaca Bismillahirrahmaanirrahim pada setiap kali permulaan bacaan. Insya Allah barangsiapa yang mengamalkannya, akan diberikan keselamatan dan dipelihara dari sebarang musibah dan kesempitan rezeki. Sesudah selesai hendaklah dibacakan doa yang bersesuaian.

Amalan-amalan yang disunatkan pada malam tersebut:
a) Qiamullail - Solat Tahajjud, Solat Hajat, Solat Sunat Taubat
b) Membaca Al-Quran
c) Zikir

Asyura

Abul Laits Asssamarqandi meriwayatkan dengan sanadnya dari Ibnu Abbas r.a berkata :
Rasulullah SAW bersabda : "Barangsiapa yang berpuasa pada hari Asyura yakni 10 Muharram, maka Allah akan memberikan kepadanya pahala 10,000 malaikat; dan barangsiapa yang puasa pada hari Asyura, maka akan diberikan pahala 10, 000 orang Haji dan Umrah, dan 10, 000 orang mati syahid; dan siapa yang mengusap kepala anak yatim pada hari Asyura, maka setiap helai rambut Allah akan menaikkan satu darjat. Dan barangsiapa yang memberi makan buka puasa seorang mukmin yang berpuasa pada hari Asyura, maka seolah-olah memberi buka puasa semua umat Muhammad SAW dan mengenyangkan perut mereka."
Sahabat bertanya : "Ya, Rasulullah, Allah telah melebihkan hari Asyura dari lain-lain hari."
Jawab Rasulullah: "Benar!"

Allah telah menjadikan langit dan bumi pada hari Asyura, dan menjadikan Adam juga Hawa pada hari Asyura, dan menjadikan Syurga serta memasukkan Adam di syurga pada hari Asyura , dan dilahirkan Ibrahim a.s. pada pada hari Asyura, dan menenggelamkan Fir'aun pada hari Asyura, dan menyembuhkan bala Nabi Ayyub pada hari Asyura, dan Allah memberi taubat kepada Adam pada hari Asyura, dan diampunkan dosa Nabi Daud pada hari Asyura, dan juga kembalinya kerajaan Nabi Sulaiman pada hari Asyura, dan akan terjadi Qiyamat pada hari Asyura.

Abul-Laits meriwayatkan dengan sanadnya dari Muhammad bin Maisarah berkata :
Rasulullah SAW bersabda : "Bahwa siapa yang melapangkan pada keluarganya pada hari Asyura, maka Allah akan meluaskan rezekinya sepanjang tahun itu"

Said bin Jubair dari Ibn Abbas r.a. berkata : Ketika Nabi SAW baru hijrah ke Madinah, didapati kaum Yahudi berpuasa pada hari Asyura, maka ditanyakan kepada mereka tentang itu. Jawab mereka : "Hari itu Allah memenangkan Nabi Musa a.s. dari Bani Israil terhadap Fir'aun dan kaumnya. Maka kami puasa kerana mengagungkan hari ini". Maka sabda Nabi SAW :"Kami lebih layak mengikuti jejak Musa dari kamu", maka Nabi SAW menyuruh sahabat supaya berpuasa.

Abu Musa Al Madani meriwayatkan dari Ibnu Umar r.a.; "Barangsiapa yang berpuasa pada hari Asyura adalah seperti berpuasa setahun dan siapa yang bersedekah pada hari Asyura adalah bagiku bersedekah setahun." (Riwayat Albazzar) .
Dari Abu Qatadah Al-Anshari r.a, Rasulullah s.a.w. ditanya orang tentang puasa hari Arafah. Jawab baginda : "Semoga dapat menghapus dosa tahun yang lalu dan yang akan datang". Kemudian Nabi ditanya pula tentang puasa hari Asyura, jawab Baginda, "Semoga dapat menghapus dosa tahun yang lalu". (Sahih Muslim)

Rasulullah s.a.w. bersabda; "Berpuasa kamu pada hari ke sembilan dan sepuluh Muharam dan jangan meniru cara orang-orang Yahudi." - Riwayat Al Baihaqi.

Semoga Allah melimpahkan rezeki dan limpah kurnia-Nya untuk kita agar dapat mengamalkan dan memuliakan kedatangan Awal Muharram dengan cara sambutan yang dilaksanakan oleh para Rasul, Ambiya, Siddiqin, Aulia Allah dan orang-orang Sholihin. Semoga tahun ini akan lebih baik dari tahun yang lalu dalam konteks kita mendekatkan diri dengan sumber segala kekuatan, keindahan, kasih sayang dan kebahagiaan yaitu Allah SWT.

Wallahu’alam bishawab.

Tidak ada komentar: